top of page

NEFS MERTEBELERİ: Kuantum Teori Bağlantıları

Güncelleme tarihi: 25 Haz

Mertebeler ve Teoriler

Nefs mertebeleri, tasavvufun manevi gelişim yolculuğunda bireyin nefsini arındırma ve Allah'a yakınlaşma sürecindeki aşamaları ifade eder. Tasavvufta, nefsin yedi mertebesi sıklıkla kabul edilir. Bu mertebeler, bireyin ruhsal arınma sürecindeki aşamaları temsil eder:

Nefs-i Emmare (Emreden Nefis)

Nefs-i Levvame (Kınayan Nefis)

Nefs-i Mülhime (İlham Alan Nefis)

Nefs-i Mutmainne (Tatmin Olmuş Nefis)

Nefs-i Raziye (Razı Olan Nefis)

Nefs-i Marziye (Allah’ın Kendinden Razı Olduğu Nefis)

Nefs-i Safiye (Arınmış Nefis)


Nefs Mertebeleri ve Kuantum Fiziği Arasındaki Metaforik İlişkilere değinirsek:


I.Nefs-i Emmare ve Heisenberg'in Belirsizlik İlkesi

Nefs-i Emmare: En düşük nefs mertebesidir. Birey, bu seviyede, arzularına ve dünyevi tutkularına esir olmuş durumdadır. Belirsizlik İlkesi, bir parçacığın konumu ve momentumunu aynı anda kesin olarak bilmek imkansızdır. Nefs-i Emmare, bireyin içsel karışıklığını ve belirsizliğini temsil eder. Tıpkı belirsizlik ilkesinde olduğu gibi, bu mertebede insanın nefsine hakim olamaması, onun manevi yolculuğunda kesin bir yön bulmasını zorlaştırır.


II.Nefs-i Levvame ve Gözlemci Etkisi

Nefs-i Levvame: Bireyin hatalarını fark etmeye başladığı ve kendini kınadığı aşamadır. Gözlemci Etkisi, gözlemcinin sistemi gözlemlemesi, sistemin durumunu etkiler. Nefs-i Levvame, bireyin kendi içsel durumunu gözlemlemeye ve değerlendirmeye başladığı aşamadır. Bu, kişinin manevi durumunu değiştirmesi ve geliştirmesi için ilk adımdır.


III.Nefs-i Mülhime ve Süperpozisyon İlkesi

Nefs-i Mülhime: İlham alan ve doğru ile yanlışı ayırt edebilen nefstir. Süperpozisyon İlkesinde, bir parçacık aynı anda birden fazla durumda olabilir. Nefs-i Mülhime, bireyin birden fazla manevi durumu deneyimlediği ve ilham aldığı bir aşamadır. Tıpkı süperpozisyonda olduğu gibi, bu aşamada birey, manevi ve dünyevi halleri bir arada barındırır.


IV. Nefs-i Mutmainne ve Kuantum Dolanıklık

Nefs-i Mutmainne: Bireyin tatmin olmuş ve huzura ermiş bir durumda olduğu mertebedir. Kuantum Dolanıklık, iki parçacığın birbirine dolanık olup birbirlerinden bağımsız olarak hareket edememesidir. Nefs-i Mutmainne, bireyin Allah ile derin bir bağlantı kurduğu ve manevi huzura erdiği aşamadır. Bu, kuantum dolanıklık gibi, bireyin ilahi olanla ayrılmaz bir bütünlük içinde olması anlamına gelir.


V. Nefs-i Raziye ve Dalga-Parçacık İkiliği

Nefs-i Raziye: Bireyin Allah'ın takdirine razı olduğu ve teslimiyet içinde bulunduğu mertebedir. Dalga-Parçacık İkiliği, madde ve enerjinin hem dalga hem de parçacık özellikleri göstermesidir. Nefs-i Raziye, bireyin hem dünyevi hem de manevi halleri kabul ettiği ve bu hallerin birliğini fark ettiği aşamadır. Bu, dalga-parçacık ikiliği gibi, varlığın iki yönünü de kabul etmeyi içerir.


VI. Nefs-i Marziye ve Kuantum Alan Teorisi

Nefs-i Marziye: Allah'ın kendisinden razı olduğu ve O'nun rızasını kazanan nefstir. Kuantum Alan Teorisi, kuantum parçacıklarının ve alanlarının etkileşimini tanımlar. Nefs-i Marziye, bireyin Allah'ın rızasını kazanarak tüm varlıkla uyum içinde olduğu mertebedir. Bu, kuantum alan teorisi gibi, tüm varlıkların ve enerjilerin birbiriyle sürekli etkileşimde olduğu bir durumu simgeler.


VII. Nefs-i Safiye ve Kuantum Alanının Birliği

Nefs-i Safiye: En yüksek nefs mertebesi olup, bireyin tamamen arınmış ve saf olduğu aşamadır. Kuantum Alanının Birliği ve kuantum alan teorisi, evrendeki tüm parçacıkların ve enerjilerin tek bir alanın tezahürleri olduğunu söyler. Nefs-i Safiye, bireyin tamamen saflaşarak ilahi birlik ve bütünlük içinde olduğu mertebedir. Bu, kuantum alanının birliği gibi, evrendeki tüm varlıkların tek bir ilahi kaynaktan türediğini ve o kaynakta birleştiğini ifade eder.

Nefs mertebeleri ve kuantum fiziği arasındaki bağlantılar, metaforik ve felsefi düzeyde birçok benzerlik taşır. Nefs mertebeleri, bireyin manevi yolculuğundaki farklı aşamaları temsil ederken, kuantum fiziği, maddenin ve enerjinin temel seviyelerde nasıl davrandığını açıklar.


Dolayısıyla her bir nefs mertebesinde dalga farklı bir pozisyon alır. Her bir dalgalanma ve değişim, insanın Allah katında nefsini (nefsi natıkasını) farklı formları deneyimlemesine vesile olmaktadır. Her bir formda kendini farklı form ve dalgalarda tanıyan insan, Kendini (nefsini) bilen, Rabbini bilir'' hükmü gereğince Allah'ı farklı boyutlarıyla tanıma yoluna girer ki bu da yakin elde etmesine neden olur. Bu bağlantılar, insanın manevi ve bilimsel anlayışını derinleştirerek, evrendeki yeri ve potansiyelini daha iyi anlamasına yani halife sıfatına, buradan da Be sırrını idrak etmesine yardımcı olur.


Daha fazla bilgi için kitaplarımıza ulaşabilirsiniz. yalkintuncay.com


Yorumlar


bottom of page